Personvern

Når du skal fullføre en bestilling i nettbutikken, blir du bedt om å oppgi dine personopplysninger. Du må bekrefte at opplysningene er korrekte og fullstendige. Du er selv ansvarlig for feilaktige opplysninger. Nedenfor finner du informasjon om Nilles behandling av personopplysninger.

Hvorfor samler vi inn personopplysninger og hva slags informasjon samler vi inn

Under har vi laget en oversikt over hvilke kategorier personopplysninger vi samler inn om deg og til hvilke formål vi benytter disse. Vi har også pekt på hva vi vurderer som vårt behandlingsgrunnlag i de ulike tilfellene.
 
Opplysninger samlet inn for å inngå og oppfylle avtalen: Ved kjøp av varer fra Nille AS registrerer vi blant annet navn, telefonnummer, e-post, adresse og eventuell betalingsinformasjon, hvilken type vare(r) du har kjøpt, når du kjøpte og eventuell utleveringsinformasjon.
 
Reklamasjoner og reparasjoner: Dersom du reklamerer på en vare eller ber oss om å foreta en reparasjon, trenger vi kontaktopplysninger for å kunne registrere reklamasjonen og gjennomføre reparasjon med tilknyttet informasjon om servicestatus, servicehistorikk, samt eventuelle oppgraderinger av produkter, samt å for å holde deg oppdatert. 
 
Formålet med å registrere de overfor nevnte opplysningene om deg er at vi skal kunne oppfylle og administrere vår avtale med deg enten det vil være levering, garanti, skader eller returer.
 
Grunnlaget for vår behandling av personopplysninger til de formål som er nevnt ovenfor er kjøpsavtalen med deg, og behandlingen anses i hovedsak å være nødvendig for å oppfylle våre forpliktelser i avtalen. I den grad vi utfører en begrenset behandling av dine personopplysninger for å kunne følge opp salget internt i vår organisasjon og ovenfor deg har vi vurdert at vår interesse i å gjøre dette er større enn ulempen for deg. For eventuelle krav som rettes mot oss vil vi også kunne samle inn dine personopplysninger i den grad det er nødvendig for å kunne oppfylle eller forsvare våre rettslige forpliktelser.
 
Kundeservice: Avhengig av hva henvendelsen gjelder og hvilken kanal du kontakter oss fra (e-post, telefon eller i sosiale medier), vil vi ha behov for å identifisere deg, hvilke(t) produkt(er) du har kjøpt, og for eksempel din adresse, ditt telefonnummer og eventuell epostadresse. Vi vil behandle de personopplysninger vi trenger for å hjelpe deg, eksempelvis navn, kjøpshistorikk og/eller kontaktinformasjon (e-post, telefonnummer). Vi har vurdert det slik at vi har en berettiget interesse i å behandle dine personopplysninger for å gi deg et mest mulig relevant og presist svar på dine spørsmål og at vår interesse i denne behandlingen veier tyngre enn ulempen for deg som tar kontakt og ønsker denne tjenesten.
 
Persontilpasset informasjon på nett: Nille AS ønsker å tilrettelegge markedsføring og informasjon fra oss på best mulig måte for deg som kunde. Når du er inne på våre områder har vi en berettiget interesse i å markedsføre tilsvarende produkter som vårt forhold til deg bygger på, og din interesse i vern overstiger etter vår vurdering ikke dette. For direkte markedsføring på epost og sms mv. innhenter vi samtykke. 
 
Direkte markedsføring - Markedsføringskampanjer: Informasjonen vi mottar kan være sannsynlighetsbasert, slik som sannsynlig størrelse på din husstand og alder. Du vil kunne motta markedsføring basert på denne profilen. 
 
Elektronisk markedsføring: Kun dersom du eksplisitt har samtykket til det, vil vi benytte personopplysninger vi har om deg til å sende deg tilbud og informasjon om våre produkter. Vi benytter i denne forbindelse bl.a. den informasjonen vi har om dine tidligere kjøp for å gi deg tilbud som vi tror du vil være interessert i. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke ved å kontakte kundeservice eller administrere dine samtykker på din side. 
 
Deltakelse i markedsundersøkelser, konkurranser og kampanjer: Kun dersom du eksplisitt samtykker til å delta i en undersøkelse, konkurranse, kampanje el. på nettstedet, vil vi lagre personopplysninger, slik som navn, adresse og/eller telefonnummer, kjønn, fødselsdato, interesser mv. avhengig av hva som etterspørres i den enkelte kampanjen eller brukerundersøkelsen. 
 
Videreutvikling av tjenester og sikker drift: For å kunne videreutvikle våre tjenester og drive nettstedet på en god og forsvarlig måte, er vi avhengige av blant annet å kunne produsere statistikk om slikt som trafikk, kjøp og atferd på nettstedet. Vi vil også kunne ha behov for å skaffe oss kunnskap om svindel og å iverksette tiltak for å forhindre dette. I tillegg vil vi i denne sammenheng noen ganger også benytte personopplysninger til å teste våre systemer. Vi vil så langt som mulig basere oss på aggregerte data for disse formålene.
 
Vi har vurdert at vi har en berettiget interesse i å videreutvikle våre tjenester og sikre vår drift og at den begrensede behandlingen vi gjør av dine personopplysninger i så hensende veier tyngre enn ulempen for deg som bruker.
 

Bruk av informasjonskapsler mv.

Vi benytter såkalte informasjonskapsler eller cookies for å bedre brukeropplevelsen på Nettstedet. En informasjonskapsel er en tekstfil som ved besøk på eller interaksjon med en nettside legges i din nettlesers internminne. Du har muligheten til å hindre at vi plasserer slike informasjonskapsler i din nettleser. De fleste moderne nettlesere (Google Chrome, Firefox, Edge, Safari, Internet Explorer, Opera, etc.) er innstilt på å akseptere cookies automatisk, men du kan selv velge å endre innstillingene slik at cookies ikke blir akseptert. Ulempen med å deaktivere cookies i nettleseren din er at nettstedet ikke vil fungere optimalt. Grunnen er at formålet med de fleste informasjonskapslene vi benytter er å sørge for nettopp funksjonalitet på nettstedet, som for eksempel at nettstedet skal klare å huske hva du har lagt i handlekurven.
 
Vi benytter også andre verktøy enn informasjonskapsler for å innhente informasjon om din IP-adresse, hvilken type nettleser du bruker, din bredbåndsleverandør, operativsystem, dato og tid for besøk på nettstedet, samt en del data om hvordan du navigerer på siden.
 
Denne informasjonen bruker vi til å analysere trender, slik at vi kan gjøre nettstedet mer brukervennlig.
For en fullstendig liste over hvilke informasjonskapsler vi benytter, følg denne linken.
 

Sletting

Dine personopplysninger knyttet til kjøp vil som hovedregel slettes når det ikke lenger er behov for å lagre opplysningene for å besvare dine henvendelser og reklamasjonstiden for produktet er utløpt (ref. reklamasjonstid iht. Lov om forbrukerkjøp), med mindre vi trenger opplysningene i et lengre tidsrom for å oppfylle andre legitime formål eller lovpålagte forpliktelser, eksempelvis i henhold til regnskapslovgivningen.
 
Personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes hvis du trekker ditt samtykke.
 
I stedet for å slette personopplysningene, kan det i enkelte tilfeller være aktuelt å anonymisere personopplysningene. Med anonymisering menes at alle identifiserende eller potensielt identifiserende kjennetegn fjernes fra datasett som tas vare på.
 

Dine rettigheter

Nille AS verdsetter dine tilbakemeldinger. Her kan du se hvilke rettigheter du til enhver tid har og som du kan gjøre gjeldende ved å ta kontakt med oss: 
 
Trekke samtykke tilbake: Dersom du har gitt samtykke til å motta henvendelser fra oss om tilbud på våre varer og tjenester, kan du når som helst trekke dette samtykket tilbake. Vi har lagt til rette for at du enkelt kan reservere deg mot denne typen henvendelser i hver henvendelse fra oss. Samtykke kan også trekkes tilbake ved å kontakte kundeservice. 
 
Be om innsyn: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg. 
 
Be om retting eller sletting: Du kan også be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette, for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn. 
 
Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg. 
 
Klage til tilsynsmyndigheten: Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet.
 
Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettstedet. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettstedet.